A Siklósi Táncsics Mihály Gimnázium pedagógiai munkájának elemzése az országos Kompetenciamérések alapján
- Részletek
- Közzétéve: 2015. június 27. szombat, 08:17
- Írta: Administrator
Örömteli módon iskolánkban országos összehasonlításban évről évre javul az Országos Kompetenciamérésen részt vett tanulók teljesítménye. Ez egyaránt köszönhető az egyre jobb beiskolázásnak, illetve az iskolában zajló magas színvonalú szakmai munkának. Az alábbi elemzésben megmutatjuk, hogy iskolánk tanulói az elmúlt hét évben hogyan teljesítettek a kompetenciamérésen.
Azért hogy az összehasonlítás korrekt legyen, a vizsgálatba csak a gimnáziumokat vettük bele, a szakközépiskolákat, szakiskolákat nem. Az utóbbi két iskolatípusnál természetesen szignifikánsan jobban teljesítünk (például 2014. - matematika: szakközépiskola konfidencia-intervallum 1614-1617, szakiskola: 1440-1444 <- > TMG: 1622-1705).
Összehasonlítás hasonló iskolatípusokkal:
Hasonló iskolatípuson a 4 évfolyamos gimnáziumokat értjük. Ez alapján azt érdemes megvizsgálni, hogy hány iskolában teljesítettek gyengébben, ugyanúgy, illetve jobban, mint a mi iskolánk. Ezeket az értékeket a következő táblázatba gyűjtöttük ki.
Év |
Gyengébben |
Ugyanúgy |
Jobban |
2008 |
40 |
111 |
337 |
2009 |
56 |
108 |
314 |
2010 |
63 |
134 |
281 |
2011 |
56 |
117 |
291 |
2012 |
52 |
166 |
254 |
2013 |
72 |
217 |
174 |
2014 |
72 |
235 |
151 |
Matematika
Év |
Gyengébben |
Ugyanúgy |
Jobban |
2008 |
29 |
74 |
385 |
2009 |
31 |
70 |
377 |
2010 |
68 |
116 |
294 |
2011 |
46 |
90 |
328 |
2012 |
53 |
149 |
270 |
2013 |
80 |
208 |
175 |
2014 |
67 |
202 |
189 |
Szövegértés
A táblázatok, úgy gondoljuk, önmagukért beszélnek, iskolánk az utóbbi két évben szépen teljesített matematikából, szövegértésből egyaránt. 2008 óta folyamatosan nő a hozzánk képest gyengébben és hasonlóan teljesítők száma, és csökken a jobban teljesítő iskolák száma. 2008-ban még 385 iskola teljesített nálunk jobban, ez 2014-re 189-re csökkent (matematika 337->151). Nem túlzó kijelenteni, hogy amíg iskolánk 2008-ban a képzeletbeli lista hátsó részén helyezkedett el, mára az ország gimnáziumai között elérte a középmezőnyt.
A családi háttérindex hatása:
A családi háttérindexhez viszonyítva az iskola teljesítményét arról kaphatunk információt, hogy az adott családi háttérrel rendelkező diákoktól milyen eredmény várható el. Tény, hogy a rosszabb családi háttérrel rendelkező gyerekek mérési eredménye gyengébb lesz. Ha egy iskolának sikerül a gyerekekkel jobb eredményt elérni, mint az a családi hátterükhöz képest várható lenne, akkor az az iskola fejlesztő hatásának tudható be. Ugyanúgy igaz, hogy ha a vártnál rosszabbul teljesítenek, akkor az iskolának van még mit tennie e téren. A következő táblázatban azt mutatjuk be, hogy iskolánk a családi háttérindex tükrében a várható eredményhez képest hogy teljesített (jobban, az elvárhatónak megfelelően, rosszabbul).
A szignifikánsan jobb/rosszabb teljesítményen azt értjük, hogy statisztikai értelemben véve bizonyíthatóan jobb/rosszabb a teljesítmény.
Ha nincs szignifikáns különbség, akkor statisztikai értelemben bizonyíthatóan nem különbözik a teljesítmény.
Év |
Várható teljesítmény |
Tényleges teljesítmény |
Szignifikáns |
2008 |
480 |
472 |
nem különbözik szignifikánsan |
2009 |
Nincs adat |
||
2010 |
1610 |
1596 |
nem különbözik szignifikánsan |
2011 |
1667 |
1626 |
szignifikánsan gyengébb a teljesítmény |
2012 |
Nincs adat |
||
2013 |
1674 |
1679 |
nem különbözik szignifikánsan |
2014 |
1631 |
1663 |
nem különbözik szignifikánsan |
Matematika
Év |
Várható teljesítmény |
Tényleges teljesítmény |
Szignifikáns |
2008 |
503 |
482 |
nem különbözik szignifikánsan |
2009 |
Nincs adat |
||
2010 |
1656 |
1646 |
nem különbözik szignifikánsan |
2011 |
1669 |
1616 |
szignifikánsan gyengébb a teljesítmény |
2012 |
Nincs adat |
||
2013 |
1669 |
1682 |
nem különbözik szignifikánsan |
2014 |
1619 |
1636 |
nem különbözik szignifikánsan |
Szövegértés
A családi háttért is figyelembe véve az iskola diákjai jellemzően úgy teljesítenek, ahogyan az a hasonló családi hátterű diákoktól elvárható, kivétel a 2011-es év, mert akkor matematika és szövegértés kompetencia területeken is szignifikánsan gyengébben teljesítettek. Örömteli e téren is az elmúlt két év eredménye, 2013 a fordulat éve, számszerűleg már jobban teljesítettek a diákok, mint az a családi háttér alapján várható lett volna. Sajnos ez a teljesítmény még nem nevezhető szignifikánsnak.
Pedagógiai fejlesztő munka:
A becsült érték azt jelképezi, hogy a hasonló családi hátterű, ugyanolyan nemű tanulók, akiknek két évvel korábbi eredménye hasonló volt, emellett 2014-ben hasonló osztályba és telephelyre jártak, átlagosan milyen eredményt értek el a 2014. évi felmérésben. A sötétebb oszlop azt mutatja, hogy az adott tanuló pozitív vagy negatív értelemben szignifikánsan eltérő eredményt ért el.
Matematika
Szövegértés
Az ábrákról az olvasható le, hogy körülbelül annyi diák ért el szignifikánsan rosszabb eredményt a várhatónál, mint ahányan jobb eredményt értek el.
Az átlageredmény alakulása:
Matematika
Szövegértés
Az átlageredmények alakulása jellemzően szignifikánsan nem változott egy kivételtől eltekintve: a 2010-es matematika eredménynél a 2014-es szignifikánsan jobb.
Összefoglalva elmondhatjuk, hogy iskolánk a kompetenciamérés eredményei alapján is évről évre egyre javuló teljesítményt nyújt.
Természetesen nemcsak a kompetencaimérésen érnek el szép eredményeket diákjaink. Korábban értékeltük a 12.a osztály érettségi eredményét (ha még nem tette meg, itt olvashatja el), ahol úgyszintén sok jó hírrel szolgálhattunk. Az évfolyam kompetencaimérés eredményei a fenti elemzésben a 2013-as évnél találhatóak meg.